Psychoterapia jako działalność postdiagnostyczna w poradniach psychologiczno-pedagogicznych

I Ogólnopolska Konferencja Sekcji Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego poświęcona Poradniom Psychologiczno-Pedagogicznym

kiedy

29 maja 2017 roku

gdzie

Warszawski Dom Technika NOT
ul. Czackiego 3/5, Warszawa

Szanowni Państwo,

mamy przyjemność zaprosić Państwa na Pierwszą Ogólnopolską Konferencję, której celem jest stworzenie przestrzeni do dyskusji, wymiany doświadczeń i doskonalenia zawodowego psychoterapeutów dziecięcych, młodzieżowych i rodzinnych, pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Mamy również nadzieję, że Konferencja będzie okazją do integracji środowiska psychoterapeutów działających w systemie edukacji.

Psychoterapię rozumiemy jako specjalistyczną, intencjonalną metodę pomagająca w modyfikacji dysfunkcyjnych zachowań, procesów poznawczych, emocjonalnych dzieci, młodzieży i rodzin mieści się ona w zadaniach poradni, w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w tym publicznych poradniach specjalistycznych (Dz.U. z dnia 13 lutego 2013 poz.199) opisana jest:

§ 8.1 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:

 1/ prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin,

         (……)

2. Pomoc o której mowa w ust. 1 jest udzielana w szczególności w formie

  1) indywidualnych lub  grupowych zajęć  terapeutycznych dla dzieci i młodzieży

  2) terapii rodziny

  3) grup wsparcia

  4) interwencji kryzysowej”

W systemie poradni psychologiczno-pedagogicznych trudności związane z zaburzeniami lub opóźnieniami w rozwoju psychomotorycznym czy rozwoju mowy mają ustaloną od lat procedurę diagnozy i terapii. Natomiast zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży, z powodu których rodzice i pracownicy szkół zgłaszają się do psychologów nie doczekały się, analogicznego do logopedii i specyficznych trudności w uczeniu, toku postępowania diagnostyczno-terapeutycznego, co potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego w roku 2015 i opisanego w artykule „Psychoterapia w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Możliwości i zakres stosowania” w Kwartalnik „Psychoterapia” nr 4 (175) 2015.

Rozpoczęcie dyskursu na temat: w jaki sposób organizować działalność postdiagnostyczą w przypadku stwierdzonych problemów emocjonalnych u dzieci i młodzieży jest problemem, którego nie można odkładać w czasie z uwagi na wciąż rosnące nasilenie różnego rodzaju symptomów dysfunkcji emocjonalnych u dzieci i młodzieży.

Realizując swoje zadanie statutowe i korzystając z doświadczenia zawodowego psychoterapeutów- psychologów, pracujących w systemie edukacji, Sekcja Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego zaprasza do udziału w konferencji:

  • dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych,
  • psychoterapeutów z poradni rejonowych i specjalistycznych z małych i dużych miast, którzy chcą podzielić się doświadczeniami z codziennej praktyki,
  • psychologów i pedagogów, zainteresowanych problematyką działalności postdiagnostycznej.

Komitet Programowy i Organizacyjny:

Iwona Kozłowska-Piwowarczyk
Bogusława Piasecka
Maria Marquardt


Program konferencji:

  • 09.00 – 10.00 – rejestracja uczestników
  • 10.00 – 10.15 – otwarcie konferencji i przywitanie zaproszonych gości – przewodnicząca SP PTP mgr Iwona Kozłowska-Piwowarczyk, przewodnicząca Zarządu Głównego PTP Małgorzata Toeplitz-Winiewska
  • 10.15 – 11.00 – wykład „Zaburzenia emocjonalne i psychiczne w wieku rozwojowym – leczenie dostosowane do potrzeb” – dr n. med. Krzysztof Szwajca
  • 11.00 – 11.30 – wykład „Podobieństwa i różnice w pracy psychologa i psychologa-psychoterapeuty na podstawie ustawy o zawodzie psychologa i projektu ustawy o zawodzie psychoterapeuty” – mgr Iwona Kozłowska-Piwowarczyk
  • 11.30 – 12.00 – wykład „Znaczenie prowadzenia superwizji w poradniach psychologiczno-pedagogicznych” – mgr Maria Marquardt
  • 12.00 – 12.30 – przerwa na kawę
  • 12.30 – 14.00 – dyskusja panelowa „ Zakres i rodzaje działalności postdiagnostycznej w poradni psychologiczno-pedagogicznej- potrzeby i możliwości sformułowania standardów” – Udział biorą: prof. dr hab. n. med. Małgorzata Janas-Kozik; dr n. med. Krzysztof Szwajca; Joanna Dąbrowska-Pastwa – dyrektor specjalistycznej PPP w Białymstoku; Agnieszka Skołyszewska – dyrektor specjalistycznej PPP w Tarnowie; Irena Świerczyńska – dyrektor PPP w Chorzowie; Izabella Lutze – przedstawicielka Ośrodka Rozwoju Edukacji; zaproszony przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej; prowadzenie: dr Bogusława Piasecka
  • 14.00 – 14.45 – przerwa na lunch
  • 14.45 – 16.15 – Wspólna dyskusja w dużej grupie: „Z doświadczeń uczestników konferencji: psychoterapia indywidualna dzieci i młodzieży, terapia rodzin, terapia grupowa jako formy profilaktyki i wsparcia rozwoju emocjonalnego w okresie rozwojowym”
  • 16.15 – 16.30 – podsumowanie i zamknięcie konferencji

www.poradnieppp-psychoterapia.pl