II Ogólnopolska Konferencja Sekcji Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego poświęcona Poradniom Psychologiczno-Pedagogicznym
Mamy przyjemność zaprosić Państwa na Drugą Ogólnopolską Konferencję, której celem jest stworzenie przestrzeni do dyskusji, wymiany doświadczeń i doskonalenia zawodowego psychoterapeutów dziecięcych, młodzieżowych i rodzinnych, pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Mamy również nadzieję, że ta Druga Konferencja, podobnie jak Pierwsza, która odbyła się w maju 2017, będzie dobrą okazją do integracji środowiska psychoterapeutów działających w systemie edukacji.
Psychoterapię rozumiemy jako specjalistyczną, intencjonalną metodę pomagająca w modyfikacji dysfunkcyjnych zachowań, procesów poznawczych, emocjonalnych dzieci, młodzieży i rodzin mieści się ona w zadaniach poradni, w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w tym publicznych poradniach specjalistycznych (Dz.U. z dnia 13 lutego 2013 poz.199) opisana jest:
§ 8.1 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
1/ prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin,
(……)
2. Pomoc o której mowa w ust. 1 jest udzielana w szczególności w formie
1) indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży
2) terapii rodziny
3) grup wsparcia
4) interwencji kryzysowej”
Tym razem w odpowiedzi na Państwa życzenia, wyrażone w ankiecie podsumowującej poprzednią konferencję, chcemy zaproponować koncentrację uwagi na zastosowaniu teorii systemowej terapii rodzin w diagnozie funkcjonalności/dysfunkcjonalności rodziny i wynikających z tej wstępnej diagnozy implikacji do kwalifikacji dziecka lub adolescenta do psychoterapii indywidualnej lub do terapii całej rodziny.
Korzystając z doświadczenia terapeutów prowadzących terapię indywidualną dzieci i młodzieży zamierzamy pokazać diagnostyczną użyteczność teorii psychoterapeutycznych: psychodynamicznej, poznawczo-behawioralnej czy ericksonowskiej oraz w jaki sposób odniesienie pracy terapeutycznej do konkretnej teorii pomaga skuteczniej prowadzić indywidualny proces terapeutyczny.
Wyniki badania przeprowadzonego w roku 2015 i opisanego w artykule „Psychoterapia w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Możliwości i zakres stosowania” w Kwartalnik „Psychoterapia” nr 4 (175) 2015, wskazują, że terapeuci pracujący w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, skazani są na indywidualne poszukiwania skutecznego stylu pracy.
Do kontynuacji dyskursu rozpoczętego rok temu: w jaki sposób organizować działalność postdiagnostyczną w przypadku stwierdzonych problemów emocjonalnych u dzieci i młodzieży zaprosiliśmy w tym roku niezwykle doświadczone i uznane autorytety prof. Irenę Namysłowską, dr Barbarę Arską-Karyłowską, mgr Pawła Glitę,
W pierwszej części konferencji prelegenci przedstawią referaty wprowadzające do dyskusji nad standardami pracy terapeutycznej w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Próba sformułowania standardów pracy terapeutycznej w PPP odbędzie się w drugiej części konferencji. Prosimy o przemyślenie tematu.
Realizując swoje zadanie statutowe i korzystając z doświadczenia zawodowego psychoterapeutów-psychologó, pracujących w systemie edukacji, Sekcja Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego zaprasza do udziału w konferencji:
- dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- psychoterapeutów z poradni rejonowych i specjalistycznych z małych i dużych miast, którzy chcą podzielić się doświadczeniami z codziennej praktyki,
- psychologów i pedagogów zainteresowanych problematyką działalności postdiagnostycznej.
Do udziału w konferencji zaproszeni są przedstawiciele Ośrodka Rozwoju Edukacji i Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Komitet Programowy i Organizacyjny
Iwona Kozłowska-Piwowarczyk
Bogusława Piasecka
Maria Marquardt
Zapisy przez stronę: www.poradnieppp-psychoterapia.pl